I EVS
W roku 2011 Teatr Brama po raz pierwszy wziął udział w projekcie EVS (European Voluntary Service, obecnie ESC – European Solidarity Corps) i przyjął na okres roku dwóch wolontariuszy z innych części Europy. Byli to Frauque Gliman z Niemiec i Alejandro Parages Maritnez z Hiszpanii. Dzięki ich obecności społeczność Goleniowa miała okazję spotkać się z nieznanymi do tej pory kulturami i punktami widzenia.
XII BRAMAT
W roku 2010 wybory na burmistrza Goleniowa wygrał były wojewoda zachodniopomorski, Robert Krupowicz. Mimo startu z listy Platformy Obywatelskiej, szybko dał po sobie poznać, że nie interesuje go interes partyjny, tylko dobro mieszkańców miasta. W tym samym roku był na pokazie Uczucia w dźwięku na Rampie i z miejsca pokochał Bramę. Jak sam mówił w wywiadzie udzielonym do Drogi Bramy: „Wiedziałem, że jeśli mam odmieniać to miasto – a czułem w sobie (być może trochę megalomańsko) takie powołanie – to potrzebna jest mi w nim jakaś metafizyka. […] Że choćbym wybudował nie wiadomo ile sal gimnastycznych, choćbym zmodernizował nie wiadomo ile szkół – to wszystko będzie za mało, jeśli nie będziemy mieli jakiejś »chemii« w substancji miasta”. Postanowił użyć swoich burmistrzowskich mocy i ściągnąć Daniela i jego ekipę z powrotem do Goleniowa. Tego roku BRAMAT odbył się pod nazwą „XII Goleniowskie Spotkania Teatralne BRAMAT, czyli spotkanie artystów, do których można dodzwonić się w niedzielę”. Był to też powrót festiwalu do sali Goleniowskiego Domu Kultury. W trakcie tego wydarzenia jeden z pokazów (performance niezawodnego Artiego Grabowskiego) odbył się w remontowanej jeszcze nowej siedzibie Teatru przy Zielonej Drodze 9, w sali na zapleczu miejskiego amfiteatru. Część wydarzeń odbyła się również przy ulicy Mikołajczyka w Goleniowie. Sam festiwal rozpoczął się od podpisania umowy na projekt „Otwarte Bramy”, którego celem była rewitalizacja części przestrzeni miejskich Goleniowa. Samo wydarzenie zostało zrealizowane z wielką pompą – czerwony dywan, limuzyna w kordonie policji przywożąca dygnitarzy, Daniel ubrany we frak i cylinder, karzeł … Brama nie wracała do Goleniowa, raczej z impetem wjeżdżała w Goleniów taranem, wybijając miejskie bramy z zawiasów i zatykając swój proporzec na szczycie wieży. Już niedługo mieli znów zmienić miasteczko w swój dom.
15-lecie Teatru Brama
Niedługo po festiwalu Bramie stuknęło 15 lat istnienia. Z tej okazji w Goleniowskim Domu Kultury odbył się koncert galowy, w programie którego znalazły się fragmenty spektakli, piosenki z innych wydarzeń organizowanych przez Teatr, jak Wieczory Piosenki Aktorskiej, scenki kabaretowe… Przez dwie godziny zaprezentowano przekrój przez całą historię teatru. Świętowanie nie skończyło się na tym – następnego dnia odbyła się huczna celebracja z przyjaciółmi z całej Polski.
Teatr Brama w Amfiteatrze
Oficjalne otwarcie nowej siedziby Teatru Brama, w goleniowskim amfiteatrze przy ulicy Zielona Droga 9, odbyło się 28 grudnia 2011 roku. Przez kilka miesięcy obecna grupa na własną rękę remontowała byłą dyskotekę „Studio”, bez pomocy fachowców (poza montażem rolet wyciemniających salę i wstawieniem drzwi przeciwpożarowych) i przy wsparciu przyjaciół z miasta. Trzeba było wyburzyć parę ścian, wstawić nowe drzwi, zrobić elektrykę, przystosować główną salę do pokazów… Pierwszym wydarzeniem w nowej Bramie był pokaz Uczucia w dźwięku, tego samego dnia rozpoczął się również projekt „SnowSound”, przy międzynarodowej współpracy. W byłych pomieszczeniach magazynowych urządził się Jacek Gałkiewicz, gdzie zbudował studio nagraniowe. Miejsce to miało się stać bazą Teatru i miejscem, gdzie rozkwitnie i stanie się ważną organizacją kultury o międzynarodowym zasięgu.
Powołanie grupy dziecięcej
Z nową siedzibą przyszły też nowe obowiązki – Daniel został ponownie zatrudniony w Domu Kultury jako instruktor teatralny i w ramach „spłaty długu” wobec miasta we wrześniu zaczęły się regularne, bezpłatne warsztaty teatralne dla młodzieży. Z inicjatywy Aleksandry Nykowskiej stworzona została również grupa dziecięca, nazwana „Małą Bramą”. Grupa działała do roku 2019, kiedy po perturbacjach w składzie nie został w Teatrze nikt, kto byłby zdolny prowadzić tego typu zajęcia. W międzyczasie stworzyła kilka spektakli, które mimo młodego wieku aktorów były ciepło przyjmowane nie tylko przez rodziców, ale także ludzi teatru, którzy przyjeżdżali z wizytą do Goleniowa. Był to jeden z pierwszych kroków Bramy w kierunku stworzenia na nowo wielopokoleniowego, przyjacielskiego środowiska. W październiku 2020 roku kolejne młode pokolenie zostało zaproszone do tworzenia historii Bramy pod okiem Evanthi Athanasiadi.
Statystyki:
Wydarzenia – 47, z czego:
Spektakle – 36 , z czego: Uczucie w dźwięku. Apoteoza – 20, My – 2, Zabawa – 2, inne: 12
Koncerty – 11